Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(48)
IBUK Libra
(3)
Forma i typ
Książki
(41)
Proza
(33)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(8)
Audiobooki
(7)
Publikacje dla niewidomych
(5)
E-booki
(3)
Poezja
(1)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Dostępność
dostępne
(83)
wypożyczone
(21)
nieokreślona
(12)
tylko na miejscu
(1)
Placówka
Wypożyczalnia dla Dorosłych
(18)
Dział dla Dzieci i Młodzieży
(11)
Centrum Wiedzy o Tarnowie i Regionie
(1)
Dział Terenowy
(1)
Czytelnia Naukowa
(2)
Filia nr 1
(14)
Filia nr 2
(7)
Filia nr 5
(6)
Filia nr 8
(5)
Filia nr 9
(8)
Filia nr 12
(4)
Filia nr 13
(7)
Filia nr 14
(8)
Filia nr 17
(7)
Filia nr 18
(9)
Punkt Biblioteczny nr 1
(4)
Autor
Archer Jeffrey (1940- )
(2)
Archer Jeffrey (1940- ). Kolekcja sensacyjna
(2)
Crossan Sarah (1981- )
(2)
Domańska Katarzyna
(2)
Gargaś Gabriela
(2)
Jaku Eddie (1920- )
(2)
Kekus Anna
(2)
Barâkina Èlvira Valer'evna (1975- )
(1)
Barâkina Èlvira Valer'evna (1975- ). Burzliwa epoka
(1)
Bocianiak Marek (1958- )
(1)
Boruszkowska Iwona (1982- )
(1)
Bowen Rhys (1941- )
(1)
Boyne John (1971- )
(1)
Brod Max (1884-1968)
(1)
Cass Kiera (1981- )
(1)
Cass Kiera (1981- ). Betrorhed
(1)
Cegieła Marek
(1)
Chomiuk Aleksandra
(1)
Chung Sonya
(1)
Chwin Stefan (1949- )
(1)
Cieluch Monika Joanna
(1)
Cieluch Monika Joanna. Niepokorni
(1)
Crace Jim (1946- )
(1)
Domańska Joanna (1970- )
(1)
Dębski Rafał (1969- )
(1)
Galìcina Veronìka
(1)
Gombrowicz Witold (1904-1969)
(1)
Grodzicka Jadwiga
(1)
Górska Danuta (tłumacz)
(1)
Gębala Stanisław (1940- )
(1)
Głomb Jacek (1964- )
(1)
Halliday Lisa (1977- )
(1)
Hrabowski Amanda
(1)
Januszewski Radosław (tłumacz)
(1)
Jasnorzewski Jerzy
(1)
Kaczarowska Małgorzata
(1)
Kaczmarczyk Krzysztof (1974- )
(1)
Kafka Franz (1883-1924)
(1)
Kelly Martha Hall
(1)
Kelly Martha Hall. Liliowe dziewczyny
(1)
Kinder-Kiss Hanna (1958- )
(1)
Kingston Maxine Hong (1940- )
(1)
Klementowska Iza (1978- )
(1)
Kozak Jolanta (1951- )
(1)
Kozłowski Jerzy (1969- )
(1)
Krall Hanna (1937- )
(1)
Kuzniecowa Eugenia (1987- )
(1)
Kydryński Juliusz (1921-1994)
(1)
Lamb Wally
(1)
Lewikowa Zdzisława
(1)
Ligocka Roma (1938- )
(1)
Ligocka Roma (1938- ). Dziewczynka w czerwonym płaszczyku
(1)
Lipnicka-Kołtuniak Katarzyna
(1)
Lisiecka Sława (1947- )
(1)
Malesa Dorota
(1)
Manelska Małgorzata
(1)
Manelska Małgorzata Zapach Mazur
(1)
Mason Susan Anne
(1)
Mason Susan Anne. Kanadyjskie wyprawy
(1)
May Karol (1842-1912)
(1)
McCourt Frank (1930-2009)
(1)
Migodzińska Maria
(1)
Misiołek Katarzyna (1974- )
(1)
Misiołek Katarzyna (1974- ). Miasteczko Tarpon Springs
(1)
Mleczko Wiesław
(1)
Nowakowski Piotr (tłumacz)
(1)
Obłucki Krzysztof
(1)
Pawlikowska-Gannon Hanna (1938- )
(1)
Posner Gerald L. (1954- )
(1)
Puchalska Joanna (1960- )
(1)
Puzyna-Chojka Joanna
(1)
Reymont Władysław Stanisław (1867-1925)
(1)
Sapieżyńska Ewa
(1)
Sarvìra Anna (1986- )
(1)
Sienkiewicz Agnieszka (1984- )
(1)
Stawikowska-Marcinkowska Agnieszka
(1)
Steel Danielle (1947- )
(1)
Stefaniuk Małgorzata
(1)
Szpilewska Julita
(1)
Sękalska Danuta
(1)
Thito Philippe
(1)
Tóibín Colm (1955- )
(1)
Walden Andrzej (1949- )
(1)
Ware John
(1)
Waszut Sabina (1979- )
(1)
Waszut Sabina (1979- ). Emigranci
(1)
Wolny Maja (1976- )
(1)
Wysocki Marcin Michał
(1)
Wójciak Edward
(1)
Wąsowicz Jacek
(1)
Zawadowska-Kittel Elżbieta (1953- )
(1)
Zientek Sylwia (1974- )
(1)
Świerkocki Maciej (1961- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(19)
2010 - 2019
(21)
2000 - 2009
(5)
1990 - 1999
(3)
1980 - 1989
(3)
Okres powstania dzieła
2001-
(31)
1901-2000
(6)
1945-1989
(3)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(49)
Luksemburg
(1)
Ukraina
(1)
Język
polski
(49)
ukraiński
(2)
Odbiorca
Niewidomi
(5)
Młodzież
(3)
14-17 lat
(2)
9-13 lat
(2)
6-8 lat
(1)
Dorośli
(1)
Dzieci
(1)
Szkoły średnie
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(17)
Literatura amerykańska
(9)
Literatura angielska
(4)
Literatura irlandzka
(3)
Literatura australijska
(1)
Literatura austriacka
(1)
Literatura belgijska
(1)
Literatura kanadyjska
(1)
Literatura niemiecka
(1)
Literatura norweska
(1)
Literatura rosyjska
(1)
Literatura ukraińska
(1)
Literatura żydowska
(1)
Temat
Emigranci
(45)
Polacy za granicą
(10)
Arystokracja
(5)
Kobieta
(4)
Auschwitz-Birkenau (niemiecki obóz koncentracyjny)
(3)
II wojna światowa (1939-1945)
(3)
Matki i córki
(3)
Mrożek, Sławomir (1930-2013)
(3)
Rodzeństwo
(3)
Rodzina
(3)
Sekrety rodzinne
(3)
Życie codzienne
(3)
Agresja rosyjska na Ukrainę (2022)
(2)
Buchenwald (niemiecki obóz koncentracyjny)
(2)
Holokaust
(2)
Jaku, Eddie (1920- )
(2)
Milionerzy
(2)
Miłość
(2)
Ocaleni z Holokaustu
(2)
Ojcowie i córki
(2)
Polacy
(2)
Przedsiębiorcy
(2)
Przeznaczenie
(2)
Pływanie
(2)
Relacje międzyludzkie
(2)
Rewolucja październikowa (1917)
(2)
Rodzina niepełna
(2)
Rosjanie
(2)
Stereotyp narodowy
(2)
Tajemnica
(2)
Tożsamość osobista
(2)
Trudne sytuacje życiowe
(2)
Ubóstwo
(2)
Ukraińcy
(2)
Więźniowie obozów
(2)
Współzawodnictwo
(2)
Wybory życiowe
(2)
Zakochanie
(2)
Znęcanie się
(2)
Żydzi
(2)
Amerykanie
(1)
Anastazja (wielka księżna Rosji ; 1901-1918?)
(1)
Anglicy
(1)
Bariera językowa
(1)
Bielatowicz, Jan (1913-1965)
(1)
Bliźnięta
(1)
Bobkowski, Andrzej (1913-1961)
(1)
Bohema
(1)
Bolszewizm
(1)
Bryll, Ernest (1935- )
(1)
Chińczycy
(1)
Choroby ludzi
(1)
Chorzy na schizofrenię
(1)
Chwin, Stefan (1949- )
(1)
Coelho, Paulo (1947- )
(1)
Cudzoziemcy
(1)
Czechowska, Lunia (1894-1990)
(1)
Dramat polski
(1)
Dyskryminacja etniczna
(1)
Dyskryminacja w zatrudnieniu
(1)
Dzieci
(1)
Dziewczęta
(1)
Edytorzy
(1)
Ekonomiści
(1)
Eksperymenty medyczne na ludziach
(1)
Emigracja
(1)
Empatia
(1)
Gombrowicz, Witold (1904-1969)
(1)
Guwernantki i guwernerzy
(1)
Herbert, Zbigniew (1924-1998)
(1)
Herling-Grudziński, Gustaw (1919-2000)
(1)
Hrabowska, Maria
(1)
I wojna światowa (1914-1918)
(1)
Inność
(1)
Internowani
(1)
Ionesco, Eugène (1909-1994)
(1)
Irlandczycy
(1)
Iwaszkiewicz, Jarosław (1894-1980)
(1)
Kobieta ciężarna
(1)
Krainy i światy fikcyjne
(1)
Krzysztoń, Jerzy (1931-1982)
(1)
Książki
(1)
Kultura
(1)
Kundera, Milan (1929- )
(1)
Lekarze
(1)
Lem, Stanisław (1921-2006)
(1)
Ligocka, Roma (1938- )
(1)
Literatura w języku ukraińskim
(1)
Ludobójstwo niemieckie (1939-1945)
(1)
Malarze
(1)
Mann, Heinrich (1871-1950)
(1)
Mann, Thomas (1875-1955)
(1)
Matki i synowie
(1)
Małe miasto
(1)
McCourt, Frank (1930- )
(1)
Mengele, Josef (1911-1979?)
(1)
Mikołaj II (cesarz Rosji ; 1868-1918)
(1)
Modelki i modele
(1)
Modigliani, Amadeo (1884-1920)
(1)
Molly Murphy (postać fikcyjna)
(1)
Temat: dzieło
Emigranci
(3)
Alchemik
(1)
Buszujący w zbożu
(1)
Drugie przyjście
(1)
Dziennik
(1)
Esther
(1)
Gasnący Antychryst
(1)
Hanemann
(1)
Kartoteka
(1)
Kochankowie z Marony
(1)
Krzesła
(1)
Kurdesz
(1)
Martwa natura z wędzidłem
(1)
Obłęd
(1)
Podróż Ludzi Księgi
(1)
Prawiek i inne czasy
(1)
Punkt równowagi
(1)
Rzeźnia
(1)
Solaris
(1)
Spadek
(1)
Spotkanie
(1)
Szkice piórkiem
(1)
Tango
(1)
Ziemia pod jej stopami
(1)
Żart
(1)
Temat: czas
1901-2000
(20)
1945-1989
(9)
2001-
(8)
1918-1939
(5)
1939-1945
(4)
1901-1914
(3)
1989-2000
(3)
1901-
(2)
1914-1918
(2)
1801-1900
(1)
Temat: miejsce
Stany Zjednoczone (USA)
(7)
Niemcy
(4)
Floryda (Stany Zjednoczone ; stan)
(3)
Londyn (Wielka Brytania)
(3)
Australia
(2)
Coventry (Wielka Brytania)
(2)
Paryż (Francja)
(2)
Petersburg (Rosja)
(2)
Polska
(2)
Szkocja (Wielka Brytania)
(2)
Alaska (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Ameryka
(1)
Ameryka Łacińska
(1)
Amsterdam (Holandia)
(1)
Brazylia
(1)
Buenos Aires (Argentyna)
(1)
Düsseldorf (Niemcy ; okolice)
(1)
Galicja (kraina historyczna)
(1)
Hiszpania
(1)
Kalifornia (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Kanada
(1)
Korea (państwo dawne)
(1)
Kraków (woj. małopolskie)
(1)
Monachium (Niemcy)
(1)
Norwegia
(1)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone)
(1)
Politycy
(1)
Portugalia
(1)
RFN
(1)
Szanghaj (Chiny)
(1)
Teksas (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Wiedeń (Austria)
(1)
Wielka Brytania
(1)
Gatunek
Powieść
(14)
Powieść obyczajowa
(12)
Reportaż
(4)
Powieść historyczna
(3)
Romans
(3)
Sensacja
(3)
Autobiografia
(2)
Biografia
(2)
Opowiadania i nowele
(2)
Powieść biograficzna
(2)
Powieść psychologiczna
(2)
Thriller
(2)
Wiersze
(2)
Dramat
(1)
Dystopia
(1)
Kryminał
(1)
Literatura polska
(1)
Materiały pomocnicze
(1)
Opowiadania i nowele biograficzne
(1)
Powieść przygodowa
(1)
Proza
(1)
Romans historyczny
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(4)
Socjologia i społeczeństwo
(2)
Edukacja i pedagogika
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
51 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Pod gwiazdami Teksasu / Katarzyna Misiołek. - Wydanie I. - Chorzów ; [Gdańsk] : Flow Wydawnictwo, 2023. - 330, [6] stron : fotografia ; 21 cm.
(Miasteczko Tarpon Springs / Katarzyna Misiołek ; 2)
Drugie miejsce wydania na podstawie serwisu e-ISBN.
Kontynuacja powieści "Pod słońcem Florydy". Tym razem nie chrzciny na słonecznej Florydzie, ale zbliżający się ślub Edyty i Stevena są pretekstem do spotkania rodziny Kubiaków w Teksasie. Sierpień w okolicach Woodville jest upalny i pełen emocji – z całych Stanów zjeżdżają się na wesele goście, przywożąc ze sobą swoje tajemnice, marzenia i plany. Wśród nich są również Malika i Ignacy, którzy nie potrafią zapomnieć o tym, co wydarzyło się między nimi przed rokiem. Czy ich trudna, sekretna miłość ma szansę na szczęśliwe zakończenie? I czy oboje pragną jeszcze walczyć o to uczucie?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 821.162.1-3 (1 egz.)
(dostępność ok. 29.05.2024)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 94(100)"1939/1945" (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Liliowe dziewczyny / Martha Hall Kelly ; 2)
Opowieść o miłości i przyjaźni, które pomagają nam przetrwać najgorsze chwile. Autorka bestsellerowych "Liliowych dziewczyn" cofa się w czasie o jedno pokolenie, aby opisać losy trzech nieugiętych kobiet podczas I wojny światowej. W roku 1914 świat już tyle razy znajdował się na krawędzi wojny, że wielu nowojorczyków lekceważy to zagrożenie. Eliza Ferriday jest podekscytowana wyprawą do Petersburga z Sofią Stresznawą, kuzynką Romanowów. Poznały się pewnego lata w Paryżu i zostały bliskimi przyjaciółkami. Teraz Eliza wyrusza w podróż życia z Sofią, by na własne oczy ujrzeć cuda Rosji: kościół pokryty od wewnątrz mozaiką zdobioną klejnotami, obrazy Rembrandta w Pałacu Zimowym, słynny balet. Lecz kiedy Austria wypowiada Serbii wojnę i imperialna dynastia rosyjska zaczyna upadać, Eliza wraca do Ameryki, a Sofia z rodziną uciekają do ich wiejskiej posiadłości. Ponieważ brakuje im służby, zatrudniają córkę miejscowej wróżki, Warinkę, nieświadomie sprowadzając na dom wielkie niebezpieczeństwo. Po drugiej stronie Atlantyku Eliza ze wszystkich sił stara się pomagać rodzinom białych Rosjan, którzy uciekli przed rewolucją. Ale kiedy listy Sofii nagle przestają przychodzić, obawia się najgorszego.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 821.111(73)-3 (1 egz.)
(dostępność ok. 08.06.2024)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 821.111(73)-3 (1 egz.)
(dostępność ok. 23.05.2024)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.111(73)-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Na okładce podtytuł: Polowanie na Anioła Śmierci z Auschwitz.
W kilka minut decydował o życiu i śmierci tysięcy osób. Bez mrugnięcia okiem wysyłał więźniów do komór gazowych. Z tych, których pozostawił przy życiu, wybierał „obiekty” swoich eksperymentów. Nigdy nie poniósł za to kary. Josef Mengele jest uzdolnionym i wrażliwym dzieckiem, przewyższającym intelektem swoich braci. W szkole interesuje się sztuką i muzyką. Jak to możliwe, że kilkanaście lat później zostaje uznany za jednego z najokrutniejszych nazistowskich morderców? Staje się żywym symbolem hitlerowskiego „ostatecznego rozwiązania” w całej jego potworności. Krótkim gestem dłoni wysyła czterysta tysięcy więźniów na śmierć w komorach gazowych. W Auschwitz przeprowadza makabryczne eksperymenty medyczne. Szczególną uwagą darzy bliźnięta, którym wstrzykuje bakterie powodujące tyfus, wykonuje amputacje bez znieczulenia, umyślnie zakaża rany. Z powodu swojego okrucieństwa zostaje nazwany przez więźniów Aniołem Śmierci. Po wojnie Menegle ucieka z Europy. Dawni naziści organizują dla niego paszporty i schronienie. Wspiera go rodzina, z którą jest w stałym kontakcie. Wiedzie spokojne życie ze swoją nową żoną. Nie przyjmuje do wiadomości tego, jak wiele zła wyrządził. Unika nie tylko kary, ale również wyrzutów sumienia. Śledztwo biograficzne odkrywające sekrety życia jednego z najokrutniejszych zbrodniarzy wojennych.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 929A/Z (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 94(100)"1939/1945" (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 4 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1(091)A/Z (2 egz.)
Egzemplarze są obecnie niedostępne: sygn. 82(091)A/Z [Magazyn]
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1(091) (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1(091) (1 egz.)
Książka
W koszyku
Książka autora powieści "Chłopiec w pasiastej piżamie". Ta powieść, pełna malowniczych szczegółów z dziejów Rosji i Europy zeszłego stulecia jest niczym jajko Fabergé, pokazane młodemu bohaterowi przez samego cara Mikołaja II. Sędziwy Georgij Jachmieniew, rosyjski emigrant i wdowiec, dożywa swych dni w Londynie. Nikt nie przypuszcza, że ma za sobą wyjątkową przeszłość. Jako 16-latek trafił ze wsi do Pałacu Zimowego, gdzie opiekował się małoletnim carewiczem. Wielokrotnie rozmawiał z carem Mikołajem, był świadkiem machinacji Rasputina, zakochał się w księżniczce Anastazji. Kto wie, jak wysoko by zaszedł, gdyby nie rewolucja, przed którą w dramatycznych okolicznościach uciekł na Zachód, wiodąc przez dziesięciolecia los emigranta. Czego nauczył się o życiu? Kim była Zoja, z którą spędził wiele lat? Dlaczego była mu niewierna? Wspaniały portret carskiej rodziny tuż przed dziejową katastrofą i nostalgiczna opowieść o zwykłym człowieku, którego zmieniło na zawsze to, co ujrzał w Pałacu Zimowym. /Nota wydawnicza/
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.111(417)-3 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.111(417)-3 (1 egz.)
14.05.2024-17.05.2024 Inwentaryzacja księgozbioru
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.111(417)-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Найщасливіша людина на землі : мемуари чоловіка, що пережив Голокост / Едді Яку ; [переклад з англійської Вероніки Галичиної]. - Харків : Видавництво Vivat, 2022.
(Bìografìï ta memuari)
Друзі коротко називали мене Аді. Англійською це ім’я звучить як Едді. Тож, будь ласка, друже, зви мене Едді… Я прожив сто років і знаю, як це — дивитися злу в очі. Я бачив найгірше в історії людства: жахи концентраційних таборів, зусилля нацистів знівечити моє життя та життя дорогих мені людей. Але тепер вважаю себе найщасливішим у світі. За всі ці роки я зрозумів одне: життя може бути прекрасним, якщо зробити його прекрасним. Я розповім тобі свою історію. Подекуди вона сумна, у ній багато мороку й чимало горя. Проте зрештою це щаслива історія, адже щастя — це наш вибір. Вибирати тобі. Я розкажу як. [rozetka.com.ua]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 94(100)"1939/1945":341.322.5 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 5 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są obecnie niedostępne
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82(091) (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1-92 (1 egz.)
Egzemplarze są obecnie niedostępne
Egzemplarze są obecnie niedostępne
E-book
W koszyku
Migracja w języku, literaturze i kulturze to monografia zbiorowa podsumowująca spotkanie młodych naukowców, które miało miejsce w maju 2019 roku na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Prezentowany tom zawiera rozważania koncentrujące się na niezwykle aktualnym i wciąż powracającym zagadnieniu migracji. W swoich badaniach Autorzy poszczególnych rozdziałów główną problematykę traktują różnorodnie, odnosząc się do niej bezpośrednio lub jedynie nawiązując do metaforycznego znaczenia migracji. Ze względu na interdyscyplinarny i wielowątkowy charakter podejmowanych rozważań, publikacja skierowana jest nie tylko do języko-, literaturo- czy też kulturoznawców, lecz także do szerszego grona czytelników zainteresowanych poruszaną tematyką oraz wpływem migracji na dzisiejsze społeczeństwo.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
ISBN:
„Przystanek Londyn” to coś więcej niż szczegółowa relacja z pobytu w nowym kraju; to więcej niż zbiór emigracyjnych historyjek z życia wziętych; więcej też niż poradnik, jak nie zagubić się wśród zbijających z tropu okoliczności i nowych reguł. To rzecz o ścieraniu się tego, co swojskie i niechciane, z tym, co obce i pożądane; to bezkompromisowa analiza siebie, swych słabości i przeświadczeń, podsuwająca czytelnikowi lustro, w którym może się przejrzeć. To również test na zdolność polskiego marzycielstwa i anarchizmu do adaptacji w odmiennej rzeczywistości. Ten, kto rozważa możliwość emigracji, dzięki tej książce może poczuć nową realność, a wyleczyć się ze złudzeń ten, kto wierzy, że można zmienić miejsce, nie zmieniając siebie. O autorze Jacek Wąsowicz, z pochodzenia świdwinianin, od 2002 roku do ukończenia tej książki mieszkał na Wyspach Brytyjskich, które opuścił dla Meizhou w południowych Chinach we wrześniu br. Absolwent Uniwersytetu Gdańskiego, z wykształcenia nauczyciel geografii. W Polsce pracował m.in. jako lektor angielskiego, przedstawiciel handlowy, specjalista ds. importu-eksportu, gastronom. Na Wyspach zdobył i wykonywał zawód grafika komputerowego. Pisał do polonijnego tygodnika „Polish Express”. Laureat nagrody Związku Pisarzy Polskich na Obczyźnie. Autor zbioru felietonów „100 kijów w mrowisko”. W Chinach uczy angielskiego oraz muzyki w szkole średniej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
ISBN:
„Baku, Moskwa, Warszawa”, to powieść obyczajowa; historia życia młodego Azera, artysty plastyka, który kierując się w życiu dwiema najważniejszymi dla siebie wartościami: potrzebą wolności oraz pragnieniem miłości, staje się wiecznym imigrantem. Jego losy są opowiedziane z perspektywy osoby dorosłej, sześćdziesięcioparoletniej, przytaczającej najważniejsze zdarzenia ze swojego życia, pod kątem tych dwóch imperatywów, które nim kierowały. W ten sposób zaznajamiamy się ze skróconą historią Azerbejdżanu i kulturą tego egzotycznego kraju, także kulinarną; codziennym życiem w powojennym Baku, jak również losami chłopców z różnych republik radzieckich, wcielanych siłą do Armii Czerwonej. Zasmakujemy studenckiej rzeczywistości w Moskwie lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku oraz poznamy obraz ówczesnej bohemy, prezentującej swoje prace na stołecznym Arbacie. Sadiq, bo tak ma na imię główny bohater i narrator tej opowieści, przechodzi różne perypetie życiowe, które wiodą go ostatecznie do wymarzonej Polski, w której osiada w okresie przemian ustrojowych Bloku Wschodniego. Recenzja Katarzyna Englot: "Mam nadzieję, że jeszcze nie znudziły Wam się moje tegoroczne odkrycia literackie, bo dziś mowa będzie o kolejnym debiucie. W połowie kwietnia bieżącego roku nakładem QES Agency ukazała się powieść „Baku, Moskwa, Warszawa” autorstwa Marcina Michała Wysockiego. Książka ta jest historią ukazującą prawdziwe losy Sadika Aszurowa, artysty plastyka azerskiego pochodzenia, który w swoim życiu kierował się dwoma największymi, a zarazem najważniejszymi dla niego pragnieniami – miłości i wolności. Dzięki opowieści głównego bohatera, a zarazem narratora, poznajemy nie tylko jego życiowe perypetie, ale również realia codziennego życia, kulturę oraz wszelaką obyczajowość rejonów Azerbejdżanu. Sadik (org. Sadiq) wpuszcza czytelnika do swojego świata odsłaniając przed nim krok po kroku, rozpoczynając od najmłodszych lat swoją życiową ścieżkę, która jak przekonacie się sami zaglądając na karty tej opowieści wiodła go w sposób często bardzo meandryczny w różne zaułki egzystencji oraz różne miejsca na świecie. Bohater sporo miejsca poświęcił swojemu pobytowi w wojsku i temu, jaki wpływ na jego późniejsze życie miały doświadczenia z tamtego okresu. Równie ważną częścią jego opowieści jest także czas studiów na Uniwersytecie w Moskwie, gdzie dostanie się w opisywanych czasach było karkołomnym wyczynem. „Baku, Moskwa, Warszawa” to subtelna, a zarazem mocna i wymowna proza dotykająca tematów takich, jak przyjaźń, miłość, wolność, spełnianie marzeń, czy odkrywanie samego siebie w nie zawsze sprzyjających okolicznościach. Postać Sadika to także obraz tego, jak pozostawać wiernym sobie, własnym marzeniom i pragnieniem, chociaż czasem mamy w życiu mocno pod górkę. Na uwagę zasługuje także tło historyczne oraz społeczno – polityczne, które także otrzymują swój donośnie wybrzmiewający w powieści ton. Nadaje to niniejszej książce jeszcze bardziej wyrazisty charakter. Język, którym bardzo umiejętnie posługuje się autor nie jest ani zbyt płytki, ani przesadnie patetyczny, co sprawia, że czytany tekst staje się jeszcze bardziej autentyczny. Całości zaś dopełnia bardzo prosta w kontekście graficznym, a jednocześnie ogromnie czytelna okładka, która z jednej strony jest jak czytamy o tym w książce m.in. odzwierciedleniem kolejnych etapów wewnętrznego rozwoju, zgodnie z kolorami kolejnych czakramów – poziomów dochodzenia do duchowego oświecenia, z drugiej natomiast bardzo dosadnie ukazuje dążenie Sadika do kariery plastycznej, które od zawsze tkwiło w jego głowie. Jeśli zatem macie ochotę na lekturę nieśpiesznie toczącej się opowieści, która jednocześnie niesie w sobie bardzo wiele odcieni ludzkiego losu, a przy okazji chcecie popodróżować nieco w wyobraźni w różne rejony świata to zapraszam Was do sięgnięcia po „Baku, Moskwa, Warszawa”. Stwórzcie dla tej historii swoją własną perspektywę." https://ksiazkowoczyta.blogspot.com/2020/05/to-co-widzisz-to-nie-rzeczywistosc.html?m=1&fbclid=IwAR3JR9nx5Cc-qX2JRizBoT_mjUwZHtKMBUHtSzSKLnekLyaq9LQc5iSg5S4 Recenzja Jarosław Czechowicz: "Książka Marcina Michała Wysockiego to dowód na to, że literacka inspiracja kryje się wszędzie, a czasami w relacji z drugim człowiekiem. Wystarczy wówczas uważnie słuchać, a potem dopisać to, co być może nie zostało powiedziane. Prosty sposób i w gruncie rzeczy prosta w swym wyrazie opowieść. Ale napisana jednak nietuzinkowo. W „Baku, Moskwa, Warszawa” najważniejsze to podkreślenie wagi oraz istoty stwierdzenia „mój czas”. Opowiedziana jest niespiesznie historia, w której nie ma też jakichś dramatycznych zwrotów akcji, choć dramaty – społeczne i polityczne – rozgrywają się w czytelnie zarysowanym tle. To budująca narracja o tym, że konsekwencja w działaniu pozwala spełnić marzenia, ale również rzecz pokazująca, jak te marzenia konfrontują się z nieprzewidywalną prozą życia. Wysocki napisał o istocie ludzkiej tożsamości i o różnych strategiach buntu. Wskazuje w tej książce, że to, co w nas najlepsze, bardzo często rodzi się jako reakcja opozycyjna wobec niesprzyjającej nam rzeczywistości. Jest w tej narracji też dużo nostalgicznej refleksji o tym, czym jest emigracja. Ale również wskazanie, że życiowa podróż może być celem samym w sobie, choć często generuje sytuacje niebezpieczne i niepokojące. Sadiq z tej powieści jest takim wschodnim Odyseuszem, który nie spodziewa się jednak tego, do jakiej Itaki dotrze. Czyta się to bardzo dobrze i z przekonaniem, że ta fikcja literacka to rzeczywiście treść czyjegoś życia. A fikcyjny bohater pochodzi z wieloetnicznego i wielokulturowego Baku, w którym jednak widoczne są animozje wynikające z tego, kto i gdzie się urodził. Azerbejdżan tych kilku dekad minionego stulecia zmienia się na równi z bohaterem. To chyba najciekawsza część tej opowieści: historia tego, skąd Sadiq Aszurow wyruszył w swoją życiową drogę. Bo najważniejsze przed tym wyruszeniem jest przecież to, co zabieramy w sercu w świat. Sielanka rodzinnych wspomnień przełamana jest akcentowaniem tego, co było trudne, bo to świadectwo dorastania pośród miłości, ale także wielu na początku niezrozumiałych antagonizmów. Baku to miejsce, z którego Aszurow wziął to, co do życia najlepsze, lecz również miasto, które z różnych powodów trzeba było opuścić. Po to, by wracać tam jako inny człowiek. Wciąż tak samo zakochany w lokalnym kolorycie. W różnych przejawach emigranckiego życia, które czasem było słodkie jak azerskie figi, ale niekiedy też dokuczliwie w swej słodkości. Najpierw interesował się kuzynką, potem sąsiadką. Przyszedł czas, że Sadiq zdecydował o życiowej fascynacji. Teatr, film, szeroko pojęta sztuka. A wraz z tym otwarcie na różnorodność ludzkiego istnienia. Baku zachowało się w pamięci jako miejsce, w którym stygmatyzowało się Ormian i gdzie władza radziecka wciąż na nowo dociskała swój ciężki but przy mniejszym lub większym rozlewie krwi. Tymczasem Wysocki pokazuje, w jaki sposób jego bohater nawiązał przyjaźnie z Ormianinem czy Rosjaninem, kwestionując jednocześnie podziały, jakie tworzą się w głowach, by pozornie porządkować rzeczywistość, a tak naprawdę tworzyć iluzję obcości, wobec której trzeba trzymać gardę. „Baku, Moskwa, Warszawa” to opowieść o tolerancji, otwartości umysłu i zbliżeniach z ludźmi, którzy niosą ze sobą te same uniwersalne historie. Spotkania i portretowane relacje burzą uprzedzenia oraz krzywdzące stereotypy. Ta książka jest trochę o odkrywaniu samego siebie w kimś, kto jest inny i pozornie daleki. Pokazuje ważność każdej relacji i dzięki temu wszyscy bohaterowie drugiego planu są tu zarysowani wyraźną kreską. To też opowieść o tym, jak wyglądają doświadczenia miłości w życiu, które tej miłości oczekuje, ale nie jest gotowe na kompromisy czyniące z uczucia zobowiązanie. Bohater książki bardzo długo szuka kobiety, która zaakceptowałaby go i która przede wszystkim tak jak on poszukiwałaby w miłości uwolnienia, a nie kojarzyła ją z szeregiem ustaleń, oczywistym planem na życie, ponurym poczuciem wygaszania uczucia na rzecz funkcjonowania w ustalonym rytmie i porządku. Dlatego też miłość nie przychodzi do Sadiqa od razu, ale Wysocki portretuje kilka interesujących relacji. Po to, by pokazać, że odwzajemnienie przywiązania musi się odbywać na pewnych uniwersalnych warunkach. Wtedy gdy ludzie chcą z uczuciem podarować sobie wolność. Bo przecież cała ta książka będzie również historią poszukiwania życiowej wolności. W każdym wymiarze, choć bez definiowania i określania. Marcin Michał Wysocki proponuje nam czytelnicze obcowanie z takim rodzajem bohatera, którego nie można nie polubić. Poczciwość i pewna ugodowość światopoglądowa idą w parze z zauważalnym spokojem Sadiqa. Dzięki zdystansowaniu do najtrudniejszych nawet doświadczeń życiowych otrzymujemy także wyjątkowo stonowaną narrację, w której bolesne momenty życia opowiadane są w taki sposób, że z każdego gorzkiego doświadczenia wynika jakaś nauka dla bohatera. Czasem odnosi się wrażenie, że ta jego poczciwość prowadzi donikąd. Że przydarzą mu się tylko ograniczone okoliczności życiowe. Że w tym buncie i wędrówce nie ma jakiejś dynamiki, wszystko dzieje się bardzo ewolucyjnie. Ale to nie jest opowieść o tym, jak tożsamość wydobywa się z walki. Raczej o mądrości akceptowania tego, na co nie ma się wpływu, przy jednoczesnej czujności, pamiętaniu, by bacznie się rozglądać. Zmiana życiowego azymutu może się kryć w przypadkowo poznanej osobie. Nie trzeba tej zmiany wymuszać przez walkę, spalanie się, emocjonalną wojnę o siebie i świat. „Baku, Moskwa, Warszawa” to również książka o życiowej pasji. Bohater słyszy z ust swoich rozmówców różne definicje sztuki. Od samego początku chce jednak stworzyć swoją. Sztuka ma być dla niego nie tyle wartością, ile przede wszystkim pojęciem, w którym odnajdzie się egzystencjalny sens. Idziemy drogą twórcy, który poszukuje. Czasem zarzuca sobie zbytnią zachowawczość, ale ostatecznie podąża ku chłopięcemu celowi – ku byciu artystą. W tym znaczeniu możemy obserwować na kartach tej książki, że opowiadana rzeczywistość chce być oddana bardzo plastycznie. Dziełem sztuki w opisie może stać się prozaiczna czynność, spotkanie czy nawiązana relacja. Wysocki opowiada nam historię człowieka, który chce znaleźć uniwersalny wyraz dla wszystkich, najbardziej nawet bolesnych życiowych doświadczeń. I w narracji widać te próby. Całość tworzy zatem wrażenie pamiętnika z czasu doświadczania sztuki oraz artyzmu życia. Bo choć potrafi opowiedzieć o okrucieństwie i ludzkiej podłości, jest to jednak książka mająca dawać nadzieję. Tę prostą, ale również nadzieję, że każdy z nas może odnaleźć życiową drogę, jakkolwiek nieprzychylne byłyby mu okoliczności. Autor nie opisuje tego dydaktycznie, za co jestem mu wdzięczny. Rzadko zdarza się czytać opowieść tak pogodną i tak jednocześnie czułą na to, że owa pogoda ducha to nie przejaw nieodpowiedzialnego optymizmu. Bardzo budująca książka. " https://krytycznymokiem.blogspot.com/2020/04/baku-moskwa-warszawa-marcin-micha.html Recenzja Tomasz Kosik "W poszukiwaniu wolności i miłości Poczucie wolności i miłości to jedne z najważniejszych wartości w życiu człowieka. To one dla wielu z nas są sensem życia. Również dla Sadiqa Aszurowa bohatera oraz narratora powieści obyczajowej „Baku, Moskwa, Warszawa” autorstwa Marcina Michała Wysockiego. Już w maju nakładem QES Agency pojawi się książka oparta na prawdziwych wydarzeniach. E-book dostępny jest już na stronie https://dobry-audiobook.pl/baku-moskwa-warszawa-p-986.html. Dlaczego warto poznać tę historię? Powodów jest wiele. Jak choćby ten, że dzięki niej docenić możemy to, że będąc ludźmi wolnymi, możemy pełną piersią czerpać radość z miłości wokół nas. To, co ujęło mnie w tej książce to historia człowieka – emigranta, który odbywając życiową podróż niesie ze sobą bagaż jakże ważnych doświadczeń, które kształtują jego osobowość. Jak sam Autor przyznaje, książka ta nie jest dokumentem, ani reportażem. Jest prawdziwym obrazem życiowej drogi Ajdyna Łazimowa. Autor książki skrupulatnie opisuje nam wydarzenia, jakich doświadczył bohater. Jego losy poznajemy z perspektywy osoby dorosłej. To jej oczami zobaczyć możemy ową drogę, która choć nie łatwa, uświadamia nam, jak bardzo pragnienie miłości i wolności określa kierunki naszych działań. Poznajemy Sadiqa Aszurowa, który już od młodzieńczych lat fascynował się teatrem i rysowaniem. Również książki były w jego życiu nieodłącznym elementem. Sadiq pochodzi z małej wsi nieopodal Baku. I to właśnie od stolicy Azerbejdżanu rozpoczynamy tę niezwykłą podróż po życiu artysty. Na kartach tej powieści poznajemy obyczaje, kulturę oraz historię kraju. Możemy z bliska przyjrzeć się powojennym realiom, jakich doświadczył bohater tej powieści. Poznajemy również burzliwe losy młodych chłopaków, przymusem wcielanych do Armii Czerwonej. Wojsko również dla Sadiqa okazało się przerwaniem marzeń o rozwijaniu swojego plastycznego talentu. Jednak miłość Artysty do rozwoju swojej pasji pokierowała jego losy ku scenografii. Podejmując pracę w wytwórni filmowej mógł rozwijać swój warsztat, dzięki czemu trafił na studia do Moskwy, która okazała się kolejnym przystankiem na życiowej mapie Azera. Poznaje wówczas życie moskiewskiej społeczności lat osiemdziesiątych XX wieku. To właśnie tutaj doświadcza pierwszej miłości, a także „wykorzystując” swój plastyczny talent podejmuje się rysowania portretów ludzi. To tutaj również poznaje Grażynę, miłość swojego życia, która rzuci jego losy do Polski okresu przemian ustrojowych. Warszawa okazuje się jego ostatnim przystankiem. Czy miasto to będzie dla niego bezpiecznym azylem? Czy będzie mu dane w tym mieście w pełni cieszyć się poczuciem wolności i miłości? Warto sięgnąć po tę powieść i poznać historię człowieka, który odbywając niezwykłą podróż kierował się maksymą „tam dom Twój, gdzie serce Twoje”. To, co równie ważne, to nauka płynąca z historii Sadiqa Aszurowa. Często narzekamy, nie doceniamy tego, co mamy wokół siebie. Lecz jak się okazuje nie raz jest to marzeniem wielu, którzy oddaliby wiele, by czerpać radość z poczucia wolności i miłości. Warto sięgnąć po tę powieść, dzięki której dokonać możemy wewnętrznego rachunku. Zdecydowanie polecam." http://www.czyt-nik.pl/recenzje/w-poszukiwaniu-wolnosci-i-milosci/ Recenzja asiaczytasia: "Rok 2020 już mogę okrzyknąć rokiem bardzo dobrych książek. Żywica, Uczeń Nekromanty czy Dziewczyny znikąd to tytuły, która zagwarantowały mi ucztę czytelniczą. Do tego grona dołączyła kolejna powieść - Baku, Moskwa, Warszawa. Fabuła Bohaterem książki jest Azer Sadiq. Podróż przez jego życie zaczynamy w powojennym Baku. Będziemy mieli okazję liznąć trochę historii, kultury, a także kuchni tego miejsca. Trafimy w etniczny kocioł, gdzie narodowość i rodzinne uprzedzenia determinują stosunek do sąsiada. Będziemy mogli poczuć zimno i potaplać się w błocie z rekrutami Armii Czerwonej. Sadiq po odsłużeniu w wojsku ukończył liceum plastyczne w Baku i podjął pracę w lokalnej wytwórni filmowej. Znalazł zajęcie, które pokochał i do którego miał talent. Udało mu się dostać do szkoły filmowej w Moskwie. Tutaj rozpoczyna się studenckie życie - kluby, spotkania towarzyskie, zawoalowane dyskusje i pogoń za funduszami na to przesiąknięte winem i wódką życie. Przy okazji możemy zobaczyć Moskwę czasów pierestrojki. W końcu Sadiq ląduje w Polsce. Z jego perspektywy na Zachodzie. W kraju butnych ludzi, którzy nie dali się stłamsić Imperium Zła. Baku, Moskwa, Warszawa to historia człowieka. Ludzie zwracają uwagę na różne wartości. Dla Sadiq'a najważniejsze są miłość i wolność. Te dwa rzeczowniki są myślami przewodnimi tej historii. Kiedy zastanowić się głębiej dochodzę do wniosku, że są atrybutami człowieczeństwa, chociaż ich definicje mogę być dla każdego nieco inne. Narratorem w książce jest Sadiq. Z perspektywy dorosłego człowieka opowiada o tym co przeżył, o miejscach w których mieszkał i ludziach, których poznał. Podkreślić muszę, że jest postać fikcyjna, ale Marcin Michał Wysocki pisząc tą powieść zainspirował się życiem znajomego scenografa i malarza pochodzącego z Baku. Ile w tej historii jest jego życie, to wie tylko autor i zainteresowany. Postać fikcyjna, a jednak podczas czytania książki się o tym zapomina. Pierwszoosobowa narracja zbliża czytelnika do Sadiq'a dając mu realne wymiary. Ja wręcz złapałam się na tym, że myślałam, że czytam pamiętnik. Niesamowite wrażenie. Kolejna sprawa, która zachwyciła mnie w tej książce to odmalowanie miejsc, po których tułał się bohater. Nie wiem czy przyczyniła się do tego wiedza autora, research czy człowiek, który zainspirował go do napisania tej książki. Przypuszczam, że wszystko po trochu. Najważniejsze, że efekt końcowy jest świetny. To nie jest tylko spisanie historii, regionu narodu, człowieka. Marcin Michał Wysocki pokazał sposób myślenia i emocje tych ludzi. Mój ulubiony fragment to reakcje mieszkańców Baku na poczynania Regana i nakręcającą się spiralę zbrojeń. Oni nie rozumieją politycznych rozgrywek, nie czują o co tyle halo z określeniem Imperium Zła. Żyją lokalnie, a nie globalnie. Podsumowanie W bibliotece miejskiej była kiedyś półka Historie ludzi różnych kultur. Lubiłam przeglądać pozycje, które na niej stały. Książki, pozornie bez żadnej myśli przewodniej, po prostu o ludziach i ich życiu. Dla mnie były to książki, które otwierały oczy i pozwalały spojrzeć na świat z szerszej perspektyw, chociaż opowiadały o malutkich enklawach. Były krokiem za własny płot. Taką książką jest Baku, Moskwa, Warszawa. Wydarzenia historyczne są tłem dla życia bohatera. Przedstawia i interpretuje je po swojemu. Jednak najważniejszy jest on sam, jego życie, wybory i wartości, które reprezentuje. Urodzony i wychowany w zamkniętej uciskanej społeczności, a jednak obywatel świata niestrudzenie goniący za marzeniami. " https://www.asiaczytasia.pl/2020/05/baku-moskwa-warszawa-marcin-micha.html?fbclid=IwAR0_LAQozkSPEkpICd1l3i_x3Yp6Vjj3cYrz41vDwWm7RN57v6p5z8H69YU Recenzja Blog Powieścidło: "Baku, Moskwa, Warszawa" jest pierwszą pozycją wydawnictwa QES Agency wydawaną w formie papierowej. Jest debiutem, jednak bardzo udanym. Marcin Michał Wysocki, autor publikacji naukowych i historycznych, przelał na karty powieści obyczajowej historię życia Sadiqa, artysty plastyka, którego to los połączony jest z trzema wymienionymi w tytule miastami: Baku, Moskwą i Warszawą. Jego postać zainspirowana jest prawdziwymi wydarzeniami z życia azarskiego scenografa filmowego i portrecisty, Ajdyna Łazimowa.Dla głównego bohatera, a zarazem narratora książki, najważniejszymi wartościami, których poszukiwał w tych krajach i które to były dla niego życiowym celem była wolność i miłość. To te cechy od najmłodszych chwil życia protagonisty przewijają się na kartach tej powieści. Podobała mi się autentyczność, z jaką przedstawiane zostały losy Sadiqa. Historie, które przeżywał ukazane zostały w wiarygodny sposób, trudności, z jakimi się wzmagał były przyziemne, ludzkie, lecz ciekawe i wciągające, a narracja prowadzona przez niego toczyła się płynnie. Podział na części był logiczny i uporządkowany, rozdziały zamknięte zostały w odpowiednio długich ramach stronicowych, dlatego też nie napotkałam się podczas lektury na chwile, kiedy mogłam się gdzieś pogubić czy zastanawiać, dlaczego coś odbywa się tak, a nie inaczej. Może to tylko moje odczucie, jednak podczas lektury wydawało mi się, iż autor dostosował język, w jakim pisał to dzieło do wieku bohatera: inaczej tworzone były zdania oraz użyte zostało inne słownictwo za czasów młodości, a inaczej już w dojrzalszym wieku postaci. Dodatkowo prawdziwość wzmacnia tło historyczne i kulturowe wydarzeń: mamy możliwość poznania multikulturowego świata Azerbejdżanu, komunistycznej Rosji i ostatecznie wolnej Polski. Mogę śmiało stwierdzić, iż jest to na pewno wyjątkowa pozycja, po którą można śmiało sięgnąć. Zaryzykowałabym nawet stwierdzeniem, iż jest to jedna z lepszych książek, która ma swoją premierę w tym roku. Serdecznie polecam!
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej