Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(649)
Legimi
(10)
Forma i typ
Książki
(617)
Publikacje popularnonaukowe
(52)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(29)
Poradniki i przewodniki
(24)
Publikacje naukowe
(23)
Publikacje informacyjne
(18)
Proza
(17)
Poezja
(15)
Albumy i książki artystyczne
(12)
Druki ulotne
(11)
E-booki
(10)
Czasopisma
(6)
Audiobooki
(4)
Publikacje promocyjne
(4)
Fotografie
(2)
Publikacje dla niewidomych
(2)
Komiksy i książki obrazkowe
(1)
Publikacje religijne
(1)
Dostępność
dostępne
(805)
tylko na miejscu
(595)
nieokreślona
(60)
wypożyczone
(29)
Placówka
Wypożyczalnia dla Dorosłych
(106)
Dział dla Dzieci i Młodzieży
(90)
Dział dla Dzieci i Młodzieży - czytelnia
(53)
Centrum Wiedzy o Tarnowie i Regionie
(470)
Dział Terenowy
(28)
Dział Starych Druków
(60)
Czytelnia Naukowa
(72)
Filia nr 1
(53)
Filia nr 2
(40)
Filia nr 5
(34)
Filia nr 8
(70)
Filia nr 9
(89)
Filia nr 12
(45)
Filia nr 13
(101)
Filia nr 14
(57)
Filia nr 17
(41)
Filia nr 18
(60)
Punkt Biblioteczny nr 1
(5)
Czytelnia Naukowa - na miejscu
(12)
Czytelnia Naukowa - stare książki
(1)
Autor
Potępa Stanisław (1946-2009)
(77)
Bartosz Adam (1947- )
(61)
Luchter-Krupińska Lidia
(21)
Bańburski Kazimierz (1952- )
(17)
Majcher-Węgrzynek Alicja ( -2020)
(15)
Chrzanowska Paulina (1910-1988)
(14)
Bułdys Barbara
(10)
Sterkowicz Czesław (1936-2016)
(10)
Bartosz Anna
(9)
Janas Aleksandra
(9)
Moździerz Robert
(9)
Dudziak Wojciech
(8)
Flasza Jan (1952- )
(8)
Gancarz Natalia
(8)
Kozioł Janusz
(8)
Leo Andrzej
(8)
Sypek Antoni (1946-2020)
(8)
Szpunar Andrzej
(8)
Żychowska Maria (1933- )
(8)
Jaśkiewicz Bronisław (1932-2009)
(7)
Król Anna (1958- )
(7)
Piper Franciszek (1941- )
(7)
Wróbel Stanisław (1929-2004)
(7)
Wójcik-Łużycki Adam
(7)
Juruś Jerzy
(6)
Kołodziej Maria (sztuka)
(6)
Warżel Andrzej (1973-2004)
(6)
Cetera Andrzej ( -2019)
(5)
Karczewski Eugeniusz
(5)
Mirga Jan (1947- )
(5)
Mrówka Bogdan (1959- )
(5)
Pietrzykowa Aleksandra
(5)
Sołtys Kinga
(5)
Strzelecka Irena
(5)
Szaflik Józef Ryszard (1930-2008)
(5)
Witos Wincenty (1874-1945)
(5)
Witos Wincenty (1874-1945). Dzieła wybrane
(5)
Bartosz Adam
(4)
Drogomir Jerzy J. P
(4)
Dąbrowska Jadwiga (historia)
(4)
Fabianowska Anne-Marie
(4)
Gieroń Urszula
(4)
Karpowicz Diana (1986- )
(4)
Kupiec Janina
(4)
Kęsek Janina (1946- )
(4)
Lippóczy Norbert (1902-1996)
(4)
Niedojadło Andrzej (1953- )
(4)
Papuzińska Joanna (1939- )
(4)
Popiel Marek (1958- )
(4)
Sudolski Zbigniew (1930- )
(4)
Sznytka Henryk
(4)
Szymanowicz Maciej (grafika)
(4)
Wojtycza Janusz (1952- )
(4)
Łopatkiewicz Tadeusz (1958- )
(4)
Banach Ryszard (1942- )
(3)
Cortiade Marcöl (1953- )
(3)
Czech Danuta (1922-2004)
(3)
Długopolska Iwona
(3)
Gomoła Zbigniew. Zarys historii fotografii tarnowskiej (1870-1939)
(3)
Hebda Jan (1945- )
(3)
Jewuła Łukasz
(3)
Kobylański Dariusz (1971- )
(3)
Konieczny Władysław
(3)
Kuboń Stanisław
(3)
Luchter-Krupińska Lidia (1945- )
(3)
Majewski Alfred (1907-1998)
(3)
Maniak Henryk Jan (1922-2001)
(3)
Okoński Jerzy (1958-2012)
(3)
Partridge Agnieszka (1965- )
(3)
Perzanowska Agnieszka
(3)
Pięciak Jacek
(3)
Płaneta Maria
(3)
Radzik Andrzej
(3)
Rawiński Bogusław
(3)
Ryżewska-Kulawik Ewa
(3)
Serafińska-Domańska Maria
(3)
Skrabski Józef (1975- )
(3)
Smoleń Kazimierz (1920-2012)
(3)
Sęk Łukasz
(3)
Trelińska Barbara (1943- )
(3)
Trusz Marek (1949- )
(3)
Wyczesany Jerzy
(3)
Łopatkiewicz Piotr (1965- )
(3)
Augustyn Anna
(2)
Balicki Wincenty (1798-1844)
(2)
Bałuk-Ulewiczowa Teresa (1951- )
(2)
Bednarska Jadwiga
(2)
Beręsewicz Paweł (1970- )
(2)
Betlej Andrzej (1971- )
(2)
Bielawski Roman (1911- )
(2)
Birenbaum Halina (1929- )
(2)
Bochenek Jan (1893-1976)
(2)
Bogacz Janusz
(2)
Broch Rudolf (1871-1942)
(2)
Błażejewski Wacław (1902-1986)
(2)
Cetera Danuta
(2)
Chłopicki Władysław
(2)
Czopek Sylwester (1958- )
(2)
Czubińska Magdalena
(2)
Dall Lesław
(2)
Rok wydania
2020 - 2024
(26)
2010 - 2019
(156)
2000 - 2009
(168)
1990 - 1999
(140)
1980 - 1989
(116)
1970 - 1979
(34)
1960 - 1969
(6)
1950 - 1959
(2)
1940 - 1949
(1)
1930 - 1939
(3)
1910 - 1919
(2)
1900 - 1909
(1)
1890 - 1899
(1)
1870 - 1879
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(87)
1901-2000
(33)
1989-2000
(14)
1945-1989
(10)
1918-1939
(3)
1501-1600
(2)
1801-1900
(2)
1601-1700
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1939-1945
(1)
Kraj wydania
Polska
(658)
Węgry
(1)
Włochy
(1)
Szwajcaria
(1)
Czechy
(1)
Język
polski
(657)
angielski
(4)
niemiecki
(1)
Odbiorca
Dzieci
(14)
6-8 lat
(9)
9-13 lat
(7)
Młodzież
(3)
0-5 lat
(2)
Niewidomi
(2)
Szkoły podstawowe
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(51)
Fotografia polska
(1)
Literatura amerykańska
(1)
Literatura angielska
(1)
Literatura cygańska
(1)
Literatura żydowska
(1)
Temat
Muzeum Okręgowe (Tarnów)
(65)
Cyganie
(29)
Żydzi
(29)
Zamki i pałace
(28)
Muzealnictwo
(23)
II wojna światowa (1939-1945)
(18)
Zbiory muzealne
(18)
Cmentarze
(15)
Harcerstwo
(14)
Bem, Józef (1794-1850)
(13)
Politycy
(13)
Wystawy historyczne
(12)
Związek Harcerstwa Polskiego
(12)
Mniejszości narodowe
(11)
Rody
(11)
Sztuka
(11)
Sztuka polska
(10)
Witos, Wincenty (1874-1945)
(10)
Archeologia
(9)
Muzeum im. Stanisława Fischera (Bochnia)
(9)
Ruch ludowy
(9)
Architektura polska
(8)
Dwory
(8)
Historia
(8)
Matejko, Jan (1838-1893)
(8)
Muzeum Zamek (Dębno)
(8)
Obóz hitlerowski Auschwitz-Birkenau
(8)
Pisarze polscy
(8)
Sanguszkowie (ród)
(8)
Szkolnictwo
(8)
Życie codzienne
(8)
Auschwitz-Birkenau (niemiecki obóz koncentracyjny)
(7)
Etnografia
(7)
Muzeum Etnograficzne (Tarnów)
(7)
Więźniowie obozów
(7)
Wojsko
(7)
Budownictwo
(6)
Chłopi
(6)
Cmentarze wojenne
(6)
Holokaust
(6)
Literatura polska
(6)
Martyrologia
(6)
Ratusze
(6)
Sanguszko (rodzina)
(6)
Synagogi
(6)
Wojna 1939-1945 r.
(6)
Wystawy sztuki
(6)
Armia Krajowa
(5)
I wojna światowa (1914-1918)
(5)
Miejsca pamięci
(5)
Okupacja niemiecka Polski (1939-1945)
(5)
Wyższe Seminarium Duchowne (Tarnów)
(5)
Zbiory
(5)
Arystokracja
(4)
Cmentarze żydowskie
(4)
Duchowieństwo katolickie
(4)
Grabowski, Julian (1922-1973)
(4)
Groby
(4)
Grody
(4)
Kościoły i kaplice
(4)
Krasiński, Zygmunt (1812-1859)
(4)
Malarstwo polskie
(4)
Muzeum Polskie (Rapperswil)
(4)
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej "Manggha" (Kraków)
(4)
Muzeum im. Emeryka Hutten-Czapskiego (Kraków)
(4)
Niemieckie nazistowskie obozy koncentracyjne
(4)
Oświata
(4)
Park Strzelecki (Tarnów)
(4)
Parki i ogrody
(4)
Powstanie warszawskie (1944)
(4)
Ruch oporu
(4)
Ruchy i organizacje chłopskie
(4)
Rypuszyński, Janusz (1849-1932)
(4)
Skanseny
(4)
Stary Cmentarz w Tarnowie
(4)
Szlachta
(4)
Tajne nauczanie
(4)
Tertil, Tadeusz (1864-1925)
(4)
Armia Krajowa (AK)
(3)
Banki
(3)
Biblioteka Czartoryskich (Kraków)
(3)
Biblioteka Muzeum - Zamku (Łańcut)
(3)
Budownictwo miejskie
(3)
Ceramika artystyczna
(3)
Drukarstwo
(3)
Gajek-Sanowska, Jadwiga (1910-1989)
(3)
Generałowie
(3)
I Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Brodzińskiego (Tarnów)
(3)
Jeńcy wojenni
(3)
Język cygański
(3)
Kobieta
(3)
Król, Tadeusz (1900-1943)
(3)
Król, Zygmunt (1899-1983)
(3)
Lippóczy, Norbert (1902-1996)
(3)
Lokacja miast i wsi
(3)
Ludobójstwo
(3)
Malarstwo japońskie
(3)
Malarze polscy
(3)
Miasta
(3)
Morvay, Gabriel (1934-1988)
(3)
Temat: dzieło
Panorama Siedmiogrodzka
(5)
Livre du cœur d'Amour éspris
(1)
Powstanie Warszawskie (film)
(1)
Roman de la Rose
(1)
Traité de la Charité Chrestienne
(1)
Temat: czas
1901-2000
(196)
1801-1900
(113)
1701-1800
(60)
1601-1700
(43)
1939-1945
(43)
1501-1600
(39)
1901-
(39)
2001-
(38)
1401-1500
(30)
1918-1939
(28)
2001-0
(20)
1301-1400
(18)
1945-1989
(18)
1801-
(17)
1914-1918
(12)
1901-1914
(11)
1701-
(10)
1501-
(8)
1989-2000
(8)
1201-1300
(7)
1601-
(7)
1939-
(7)
1101-1200
(5)
1918-
(5)
1989-
(5)
1401-
(3)
1914-
(3)
1001-1100
(1)
1101-
(1)
1301-
(1)
1901-1939
(1)
do 801 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
Tarnów (woj. małopolskie)
(176)
Polska
(94)
Kraków (woj. małopolskie)
(32)
Tarnów (woj. małopolskie ; okolice)
(29)
Małopolska
(21)
Bochnia (woj. małopolskie)
(14)
Dębno (woj. małopolskie, pow. brzeski, gm. Dębno)
(13)
Tarnów (woj. małopolskie ; okręg)
(13)
Dębno (woj. małopolskie, pow. Brzesko)
(8)
Europa
(7)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(7)
Kraków (woj. małopolskie ; okręg)
(6)
Nowy Sącz (woj. małopolskie)
(5)
Tarnobrzeg (woj. podkarpackie)
(5)
Galicja
(4)
Koszyce Wielkie (woj. małopolskie, pow. tarnowski, gm. Tarnów ; okolice)
(4)
Dołęga (woj. małopolskie, pow. brzeski, gm. Szczurowa)
(3)
Dąbrowa Tarnowska (woj. małopolskie)
(3)
Gorzyce (woj. małopolskie, pow. tarnowski, gm. Żabno)
(3)
Japonia
(3)
Nowy Wiśnicz (woj. małopolskie)
(3)
Pilzno (woj. podkarpackie, pow. dębicki, gm. Pilzno)
(3)
Rapperswil (Szwajcaria)
(3)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(3)
Zawada (woj. małopolskie)
(3)
Łańcut (woj. podkarpackie)
(3)
Łętowice (woj. małopolskie, pow. tarnowski, gm. Wierzchosławice)
(3)
Czechosłowacja
(2)
Dąbrowa Tarnowska (woj. małopolskie ; okręg)
(2)
Dębica (woj. podkarpackie)
(2)
Gorlice (woj. małopolskie ; okręg)
(2)
Gumniska (Tarnów ; część miasta)
(2)
Kielce (woj. świętokrzyskie ; okolice)
(2)
Kraków (woj. małopolskie ; okolice)
(2)
Litwa
(2)
Małopolskie, województwo
(2)
Niemcy
(2)
Nowy Sącz (woj. małopolskie ; okręg)
(2)
Oświęcim (woj. małopolskie)
(2)
Rzędzin (Tarnów ; część miasta)
(2)
Samocice (woj. małopolskie, pow. dąbrowski, gm. Bolesław ; okolice)
(2)
Sanok (woj. podkarpackie ; okręg)
(2)
Szczurowa (woj. małopolskie, pow. brzeski, gm. Szczurowa ; okolice)
(2)
Tarnowiec (woj. małopolskie)
(2)
Ukraina
(2)
Warszawa
(2)
Wierzchosławice (woj. małopolskie, pow. tarnowski, gm. Wierzchosławice)
(2)
Zalipie (woj. małopolskie, pow. Dąbrowa Tarnowska)
(2)
Łowczówek (woj. małopolskie, pow. tarnowski, gm. Pleśna)
(2)
Łętowice (woj. małopolskie, pow. tarnowski, gm. Wierzchosławice ; okolice)
(2)
Austria
(1)
Baranów Sandomierski (woj. podkarpackie)
(1)
Biecz (woj. małopolskie)
(1)
Biecz (woj. małopolskie, pow. gorlicki, gm. Biecz)
(1)
Bieszczady
(1)
Bochnia (woj. małopolskie ; okolice)
(1)
Bochnia (woj. małopolskie ; okręg)
(1)
Bogumiłowice (woj. małopolskie, pow. tarnowski)
(1)
Borusowa (woj. małopolskie)
(1)
Brzesko (woj. małopolskie)
(1)
Brzostek (woj. podkarpackie)
(1)
Ciężkowicko-Rożnowski Park Krajobrazowy (obszar)
(1)
Czarna Góra (woj. małopolskie)
(1)
Czchów (woj. małopolskie)
(1)
Dołęga (woj. małopolskie)
(1)
Dąbrowskie, Powiśle
(1)
Dębno (woj. małopolskie, pow. brzeski, gm. Dębno ; okolice)
(1)
Dębno (woj. małopolskie, pow. nowotarski, gm. Nowy Targ ; okolice)
(1)
Gabułtów (woj. świętokrzyskie ; okręg)
(1)
Galicja (kraina historyczna)
(1)
Gmina Ciężkowice (woj. małopolskie, pow. tarnowski)
(1)
Gmina Nowy Wiśnicz (woj. małopolskie, pow. bocheński)
(1)
Gorzyce (woj. małopolskie, pow.tarnowski, gm. Żabno)
(1)
Grabówka (Tarnów ; część miasta)
(1)
Gwoździec (woj. małopolskie, pow. tarnowski, gm. Zakliczyn)
(1)
Jasło (woj. podkarpackie ; okręg)
(1)
Jawa (Indonezja)
(1)
Jaśliska (woj. podkarpackie, pow. krośnieński, gm. Jaśliska)
(1)
Kaszuby
(1)
Kazimierz (Kraków ; część miasta)
(1)
Kielce (woj. świętokrzyskie)
(1)
Klikowa (Tarnów ; część miasta)
(1)
Krosno (woj. podkarpackie ; okręg)
(1)
Krosno (woj. podkarpackie)
(1)
Legnica (woj. dolnośląskie)
(1)
Lendak (Słowacja)
(1)
Lewocza (Słowacja)
(1)
Lublin (woj. lubelskie ; okręg)
(1)
Lwów (Ukraina, obw. lwowski)
(1)
Maniowy (woj. małopolskie)
(1)
Mazowsze
(1)
Melsztyn (woj. małopolskie)
(1)
Mościce (Tarnów ; część miasta)
(1)
Muszyna (woj. małopolskie ; okręg)
(1)
Nowy Sącz (woj. małopolskie ; okolice)
(1)
Nowy Wiśnicz (woj. małopolskie, pow. bocheński)
(1)
Nowy Wiśnicz (woj. małopolskie, pow. bocheński, gm. Nowy Wiśnicz)
(1)
Odporyszów (woj. małopolskie)
(1)
Pilzno (woj. podkarpackie)
(1)
Podkarpacie Północne
(1)
Gatunek
Katalogi wystaw
(49)
Katalog wystawy
(36)
Malarstwo polskie
(32)
Biografia
(30)
Przewodnik turystyczny
(22)
Biografie
(20)
Antologia
(15)
Wydawnictwa popularne
(15)
Opracowanie
(14)
Pamiętniki i wspomnienia
(14)
Materiały konferencyjne
(12)
Przewodnik po wystawie
(12)
Fotografia polska
(11)
Przewodnik historyczny
(11)
Publikacja bogato ilustrowana
(11)
Poezja polska
(10)
Rysunek polski
(9)
Informator
(8)
Katalog zbiorów
(8)
Album
(7)
Grafika polska
(7)
Praca zbiorowa
(7)
Wydawnictwo źródłowe
(7)
Źródła historyczne
(7)
Albumy
(6)
Portrety
(6)
Pamiętniki polskie
(5)
Poezja cygańska
(5)
Starodruki
(5)
Słownik biograficzny
(5)
Wiersze
(5)
Czasopismo regionalno-lokalne
(4)
Informatory
(4)
Legendy i podania
(4)
Malarstwo
(4)
Malarstwo ludowe polskie
(4)
Mapy
(4)
Monografia
(4)
Poezja
(4)
Publicystyka
(4)
Spisy osobowe
(4)
Esej
(3)
Grafika
(3)
Kalendarium
(3)
Listy polskie
(3)
Malarstwo (sztuka)
(3)
Opowiadania i nowele historyczne
(3)
Powieść
(3)
Publicystyka polska
(3)
Teksty z funkcjami harmonicznymi
(3)
Czasopismo harcerskie
(2)
Ekslibrisy polskie
(2)
Epitafia (gatunek literacki)
(2)
Humor rysunkowy polski
(2)
Katalog biblioteczny
(2)
Katalogi zabytków
(2)
Kronika
(2)
Księga pamiątkowa
(2)
Listy
(2)
Literatura cygańska
(2)
Literatura polska
(2)
Mowy
(2)
Muzyka ludowa, etniczna i tradycyjna
(2)
Pieśń ludowa polska
(2)
Powieść biograficzna
(2)
Powieść dziecięca polska
(2)
Rękopisy
(2)
Stare druki
(2)
Wydawnictwa dla dzieci i młodzieży
(2)
Adaptacja literacka
(1)
Albumy fotograficzne
(1)
Architektura polska
(1)
Architektura włoska
(1)
Bajki i baśnie
(1)
Bibliografia
(1)
Biogram
(1)
Broszura
(1)
Cytaty
(1)
Czasopisma
(1)
Druki muzyczne
(1)
Dzienniki
(1)
Edycja krytyczna
(1)
Ekslibrisy
(1)
Encyklopedia
(1)
Felieton
(1)
Fotografia
(1)
Fotografia francuska
(1)
Fotografia holenderska
(1)
Fotografia niemiecka
(1)
Fotografia ukraińska
(1)
Grafika europejska
(1)
Grafika niderlandzka
(1)
Humor rysunkowy
(1)
Ilustracje
(1)
Indeksy
(1)
Inkunabuły
(1)
Karykatura
(1)
Katalogi wystawy
(1)
Katalogi zbiorów
(1)
Komiks historyczny
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(147)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(37)
Kultura i sztuka
(29)
Architektura i budownictwo
(21)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(14)
Archeologia
(8)
Bezpieczeństwo i wojskowość
(8)
Etnologia i antropologia kulturowa
(6)
Literaturoznawstwo
(5)
Podróże i turystyka
(4)
Edukacja i pedagogika
(3)
Medycyna i zdrowie
(3)
Religia i duchowość
(3)
Socjologia i społeczeństwo
(3)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(2)
Filozofia i etyka
(1)
Histori
(1)
Językoznawstwo
(1)
Media i komunikacja społeczna
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
Styl życia, moda i uroda
(1)
Transport i logistyka
(1)
659 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 502.5:069(036) [Czytelnia] (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 913(438) (1 egz.)
O dostępność zapytaj w bibliotece: sygn. 502 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 5 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 39 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 39 (1 egz.)
Egzemplarze są obecnie niedostępne
Egzemplarze są obecnie niedostępne
Egzemplarze są obecnie niedostępne
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 75 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 75 (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 75 (1 egz.)
Egzemplarze są obecnie niedostępne
Książka
W koszyku
Pierwsze miejsce wydania na podstawie serwisu e-ISBN.
Komiks opowiada o Wincentym Witosie, premierze rządu polskiego od 24 lipca 1920 do 13 września 1921 roku, a więc w okresie wojny polsko-bolszewickiej i decydującej o jej przebiegu bitwy warszawskiej. Pokazuje barwne postaci czołowych wówczas polityków i wojskowych, a także wydarzenia rozgrywające się nie tylko w gabinetach rządowych czy na sali sejmowej, lecz także na froncie wojny.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 821.162.1-91:94(438).081"1919/1921" [Czytelnia] (1 egz.)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. IV/K (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Dzieła wybrane / Wincenty Witos ; t. 1)
Dzieła wybrane Wincentego Witosa pokazują ogromny dorobek pisarski współtwórcy polskiej niepodległości. Na pięciotomową edycję składają się wspomnienia, w tym te spisywane na przymusowej emigracji w Czechosłowacji, publicystyka oraz przemówienia. Mimo dużej dozy subiektywizmu dzieła Witosa stanowią cenne źródło historyczne dzięki zawartej w nich faktografii. Tom pierwszy obejmuje okres od dzieciństwa autora do upadku monarchii austro-węgierskiej. Znajdujemy tu barwne opisy wsi rodzinnej i jej kultury, życia codziennego chłopów galicyjskich, ich świadomości społecznej i narodowej. Witos pokazał także swoją działalność społeczno-polityczną w gminie i w powiecie, powstanie i rozwój Stronnictwa Ludowego, udział w pracach Sejmu Krajowego we Lwowie i w austriackiej Radzie Państwa. Przeczytamy o tarciach i rozłamie w PSL oraz o walkach między poszczególnymi ugrupowaniami politycznymi w Galicji i w Wiedniu. Autor naszkicował przebieg działań wojennych w Galicji, tragedię setek tysięcy jej mieszkańców, wspomniał wrogą postawę rządu austriackiego, a zwłaszcza wojsk austriackich i niemieckich wobec ludności polskiej. Jest mowa także o zrywie niepodległościowym Polaków.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 94(438).081 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Dzieła wybrane / Wincenty Witos ; t. 2)
W tomie drugim Witos ukazał trudne narodziny II Rzeczypospolitej – walki o granice, o zintegrowanie poszczególnych dzielnic, o ustrój odrodzonego państwa, o równość praw; omówił rządy parlamentarne i ich dokonania, zamach majowy, rządy Józefa Piłsudskiego, tworzenie się opozycji antysanacyjnej, uwięzienie i proces przywódców Centrolewu. Wiele miejsca w tej części wspomnień autor poświęcił omówieniu sytuacji w ruchu ludowym, pisał także o ekonomicznej i społecznej degradacji wsi. Nakreślił też ciekawie mozaikę polityczną II Rzeczypospolitej, koncentrując się na kierunku, któremu przewodził.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 94(438).081"1919/1921" (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Dzieła wybrane / Wincenty Witos ; t. 3)
Trzeci tom wspomnień obejmuje okres od 28 września 1933 r., czyli od udania się Witosa na emigrację polityczną, do połowy stycznia 1939 r. Autor utrwalił niemal wszystkie wydarzenia zachodzące w tym czasie na wsi polskiej, w Stronnictwie Ludowym i w innych ugrupowaniach politycznych, nastroje wśród części korpusu oficerskiego, wewnętrzną i zagraniczną politykę rządu, sytuację międzynarodową, a zwłaszcza stosunek innych rządów europejskich do Polski. Wiele miejsca poświęcił ówczesnej Czechosłowacji, a także stosunkom polsko-czechosłowackim oraz zagarnięciu tego kraju przez Niemcy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 94(438).081 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 94(438).07 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 329 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
ISBN:

Tematem książki Jakuba Banasiaka są przeobrażenia państwowego systemu sztuki w schyłkowym PRL i w początkach transformacji ustrojowej. Wychodząc poza utarte narracje na temat kultury artystycznej lat 80. XX wieku, koncentrujące się na oporze twórców wobec komunistycznego reżimu, autor rysuje szerszy i bardziej zniuansowany obraz tego okresu. Przedstawia nie tylko polityczny, ale także społeczny, instytucjonalny i ekonomiczny kontekst ówczesnego życia artystycznego i dotykających go przemian systemowych. Na podstawie szerokiej kwerendy archiwalnej pokazuje relacje pomiędzy polityką kulturalną państwa, instytucjami sztuki, krytyką artystyczną, rynkiem sztuki, sceną młodzieżową i podziemiem artystycznym. Przyglądając się funkcjonowaniu państwowego systemu sztuki w „proteuszowych czasach” – w okresie stopniowego wychodzenia kraju z komunizmu – redefiniuje dotychczas stosowane cezury czasowe. Zwraca przy tym szczególną uwagę na znaczenie liberalizacji systemu po 1986 roku oraz procesualny charakter transformacji ustrojowej przełomu lat 80. i 90.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

By placing emerging artists in their political and social contexts, this collection attempts to confront the new activist scene that has arisen in the Russian art world during the past years. The recent explosion of protests in Russia—often with their very purpose being to decry the lack of artistic freedom—is a symptom of a fundamental change in culture heralded by Vladimir Putin’s first election. This shift was precipitated by the change to a highly commercial, isolated world, financed and informed by oligarchs. In response, the Russian contemporary art scene has faced shrinking freedom yet an even more urgent need for expression. While much of what is emerging from the Moscow art scene is too new to be completely understood, the editors of this volume seek to bring to light the important work of Russian artists today and to explicate the political environment that has given rise to such work. „Post-Post-Soviet?” will feature both criticism by writers and scholars, as well as dialogues with artists. Contributors include Boris Kagarlitsky, Ekaterina Degot, Keti Chukhrov, Boris Buden, Artur Zmijewski, and others.

--

Niedawna eksplozja protestów w Rosji to symptom podskórnych zmian w społeczeństwie i w kulturze, obserwowanych od momentu zwycięstwa w wyborach parlamentarnych partii wspieranej przez Władimira Putina.

Jego czasy przyniosły sztukę dostosowaną do nowego porządku: skomercjalizowaną, odciętą od rzeczywistości społecznej, finansowaną i manipulowaną przez oligarchów. Równocześnie powstał „drugi obieg” sztuki – tam odpowiedzią na systematycznie kurcząca się przestrzeń wolności była paląca potrzeba ekspresji.

Książka „Post-Post-Soviet? Art, Politics & Society in Russia at the Turn of the Decade” to próba opisu rosyjskiej sceny artystycznej, ukształtowanej dosłownie w ciągu kilku ostatnich lat. Jest to próba spojrzenia na młodych artystów w jak najszerszym kontekście społeczno-politycznym.

Książka zawiera rozmowy z artystami oraz teksty krytyczne kuratorów, akademików i krytyków sztuki; całość poprzedza bogate kalendarium wydarzeń politycznych, społecznych i kulturalnych. Wiele z opisywanych zjawisk jest zbyt nowa, żeby analizować je z dystansu czy zamykać w formułach, a publikowane teksty (powstałe w latach 2007–2013) przedstawiają różne, często sprzeczne opinie. Niektóre stanowią próby przewidywania dalszego przebiegu wydarzeń i historia z pewnością zweryfikuje stawiane w nich tezy. Inne zostały zweryfikowane w ostatnich dniach. „Post-Post-Soviet?” chce uchwycić ducha zmian: pokazać dynamizm zachodzących w sztuce i polityce zjawisk i niepewny moment braku stabilności, który prowadzić może do rewolucji albo powrotu stagnacji. Tak czy owak, pytanie, które zawsze pozostaje aktualne, brzmi: jak sztuka towarzyszy zmianom i czy jest w stanie sprostać historycznej chwili?

Wśród autorów są między innymi: Boris Buden, Keti Chukhrov, Ekaterina Degot, Alek D. Epstein, Boris Kagarlitski, Ilja Budraitskis, Alexej Tsvetkov, Artur Żmijewski, Arsenij Zhilyaev, Oleksij Radinsky, Alexander Ivanov, Vera Akulova i inni.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ
ISBN:

Dlaczego ściany w arabskich domach są grubsze niż w europejskich? Czy zamiast budować dom z cegieł, można wydrążyć go w ziemi? Czy da się zorganizować wieś w wieżowcu?

Jakub Szczęsny w swojej książce zabiera nas w ekscytującą podróż po ludzkich siedliskach na całym świecie: od mazowieckich wsi i miasteczek, przez Kazbę w Algierze i pływające wioski w Iraku, aż po podziemne domy w Chinach, brazylijskie fawele i obozy dla uchodźców.

W architekturze liczy się kontekst: warunki klimatyczne, społeczne, historyczne, ekonomiczne i polityczne, które wpływają na to, jak mieszkają ludzie w różnych częściach globu. Czego możemy się zatem nauczyć z dzieł lokalnych, anonimowych budowniczych? Jak architektura może reagować na współczesne wyzwania, takie jak migracje czy katastrofa klimatyczna? Co o nas samych mówią budynki, wśród których żyjemy? Odpowiedzi znajdziecie w książce.

Jakub Szczęsny w fascynującej, miejscami osobistej książce przedstawia przykłady rozwiązań, które zostały podyktowane potrzebą, nie gustem. To książka dla wszystkich, niezależnie od wieku: można oglądać obrazki, czytać główny tekst, ale i dokształcić się dzięki obszernym przypisom. A poza wszystkim to inspirujący katalog budynków dla wszystkich tych, którym znudziły się wymuskane apartamenty lub ciasne M2. Nic dziwnego, przecież Szczęsny to autor najbardziej oryginalnego budynku w Polsce, Domu Kereta.

Sylwia Chutnik, autorka m.in. książek Kieszonkowy atlas kobiet i Miasto zgruzowstałe. Codzienność Warszawy w latach 1954–1955

Jesteśmy skazani na życie w przestrzeni. A architektura jest formą jej kształtowania. To budynki i przestrzenie między nimi w sporej części decydują o jakości naszego życia. Nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę. Czujemy, że coś jest nie tak, ale nie wiemy co, a to właśnie przestrzeń, w której żyjemy, zgrzyta, czasem nawet wyje. Po przeczytaniu tej wspaniałej książki zrozumiecie przyczyny tego zgrzytu. Rozpoznacie też własne potrzeby związane z przestrzenią. Jakub Szczęsny pisze, że „większość budynków to nie dzieła sztuki”. Całe szczęście! Architektura ma nas przecież zachwycać tym, jak wspaniale realizuje nasze potrzeby, nie zaś tym, jak wygląda.

Filip Springer, reporter, fotograf, autor książek poświęconych przestrzeni i architekturze

Mówić o muzyce to jak tańczyć o architekturze – powiedział Frank Zappa o zastępowaniu zmysłowego doświadczenia intelektualnym wywodem. Ale Kuba nas do tego tańca zaprasza i prowadzi przez skwar Algieru, wietnamskie ciasne kanały, pływające wioski, brazylijskie favele czy warszawski Muranów. Jak w teledyskowych kadrach – zamkniętych w genialne grafiki – przenosi nas w jednym zdaniu o tysiące lat i tysiące kilometrów. Snuje przy tym bardzo osobistą opowieść – nie tylko o tu i teraz, ale też o tym co było, co być mogło i co być może.

Marlena Happach, Dyrektor Biura Architektury i Planowania Przestrzennego, Architekt Miasta Warszawa.

Witaj w świecie bez architektów zabiera nas w podróż po architekturze. Architekturze świadomej, że jest częścią świata. W obliczu katastrofy klimatycznej ta świadomość jest niezbędna: w końcu na martwej planecie nie będzie architektów. Jak się okazuje – na żywej też nie zawsze są.

Młodzieżowy Strajk Klimatyczny

Jakub Szczęsny jest architektem, projektantem najwęższego domu świata (Domu Kereta, w kolekcji nowojorskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej), licznych instalacji w przestrzeniach publicznych i serii prefabrykowanych domów Simple House i FreeDOM. Studiował architekturę w Warszawie, Paryżu i Barcelonie, pracował w branży reklamowej i w grupie projektowej Centrala. Od 2016 roku prowadzi własną pracownię SZCZ w Warszawie. Uczy na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej i w School of Form. Prowadzi popularyzatorskie programy telewizyjne na temat architektury i projektowania wnętrz. Publikuje felietony w „Autoportrecie”, „Architekturze i Biznesie” i „Salonie”, dodatku do „Polityki” o architekturze i wnętrzach.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ
ISBN:

Drawing on the work of prominent art historians, curators, critics, and collectors, this exhibition catalogue presents the most current research on the work of Alina Szapocznikow.

Born in Kalisz, Poland, in 1926, Szapocznikow studied in Prague and Paris, spent the last decade of her life in France, and created an impressive number of sculptures and drawings that are now defined as post-surrealist and proto-feminist. Recent exhibitions of the artist’s work in Germany and France, along with acquisitions by prominent collections worldwide, have bolstered Szapocznikow’s international reputation and ignited discussion of her significance to twentieth-century art.

--

Alina Szapocznikow, w Polsce uznawana za wielką artystkę, poza Polską do niedawna była mało znana. Dziś jej twórczość i losy stanowią jedno z najciekawszych wyzwań dla badaczy sztuki XX wieku, a jej prace znajdują się w najważniejszych muzeach na świecie. Jednak bibliografia poświęconych jej prac – zwłaszcza w innym niż polski języku – jest nadal skromna.

Książka „Alina Szapocznikow. Awkward Objects” ma za cel reinterpretację tej twórczości i wpisanie jej w międzynarodowy obieg. O Alinie Szapocznikow, rzeźbiarce, która pod koniec życia, w 1972 roku wyznawała: „Ja produkuję tylko niezgrabne przedmioty”, piszą tu znakomici historycy i krytycy sztuki, uczestnicy konferencji zorganizowanej przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie: Manuela Ammer, Marta Dziewańska, Jola Gola, Agata Jakubowska, Anke Kempkes, Paweł Leszkowicz, Griselda Pollock, Tomáš Pospiszyl, Anda Rottenberg, Sarah Wilson, Ernst van Alphen. Ważną częścią publikacji są zdjęcia prac artystki oraz materiały archiwalne.

Książka „Alina Szapocznikow. Awkward Objects” jest elementem kilkuletniej już pracy Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie nad twórczością Aliny Szapocznikow – wcześniej Muzeum przygotowało wystawę („Niezgrabne przedmioty. Alina Szapocznikow oraz Maria Bartuszova, Pauline Boty, Louise Bourgeois, Eva Hesse i Paulina Ołowska”, 2009), międzynarodową konferencję („Alina Szapocznikow. Prace. Dokumenty. Interpretacje”, 2009) oraz digitalizację archiwum rzeźbiarki. Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie jest także współorganizatorem wystawy monograficznej „Alina Szapocznikow. Sculpture Undone, 1955–1972”, pokazywanej w Centrum Sztuki Współczesnej WIELS w Brukseli (2011), a następnie w Hammer Museum w Los Angeles, Wexner Center for Arts w Columbus, Ohio oraz Museum of Modern Art w Nowym Jorku (2012 i 2013). Jest to spełnienie wysiłków całej grupy historyków sztuki różnych generacji, którzy od lat próbowali zainteresować międzynarodową publiczność niezwykłym dziełem Aliny Szapocznikow.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Following an international conference organized at the Museum of Modern Art in Warsaw in 2013, „Oskar Hansen—Opening Modernism” analyzes diverse aspects of the architectural, theoretical, and didactical oeuvre of Oskar Hansen, who was the Polish member of Team 10, a group of architects that challenged standard views of urbanism more than fifty years ago. In chronicling the impact of Hansen’s theory of “Open Form” on architecture, urban planning, experimental film, and visual arts in postwar Poland, this volume traces the flow of architectural ideas in a Europe divided by the Cold War. Through discussions of the ideas of openness and participation in state-socialist economies, „Oskar Hansen—Opening Modernism” offers new insights into exhibition design and the interrelations of architecture, visual arts, and the state.

--

Książka „Oskar Hansen: Otwieranie modernizmu” analizuje różne aspekty bogatej działalności twórczej Hansena – architekta, teoretyka i nauczyciela akademickiego.

To także zapis wpływu, jaki jego teoria Formy Otwartej wywarła na architekturze, urbanistyce i sztukach wizualnych w Polsce. I nowe spojrzenie na rozwijaną w warunkach upaństwowionej socjalistycznej gospodarki ideę otwartości i uczestnictwa oraz na relacje architektury, sztuki i państwa.

Wśród autorów tekstów (uczestników konferencji poświęconej Hansenowi, zorganizowanej w 2013 roku w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie) znaleźli się między innymi Joan Ockman, Łukasz Stanek, Felicity D. Scott, Andrzej Szczerski, Tomasz Fudala, Katarzyna Murawska-Muthesius, Karol Sienkiewicz i David Crowley.

Książka towarzyszy wystawie „Oskar Hansen. Open Form”, której pierwsza odsłona będzie miała miejsce w muzeum MACBA w Barcelonie (lipiec 2014 – styczeń 2015), kolejna zaś w Museu de Arte Contemporânea de Serralves w Porto (2015).

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ
ISBN:

The International Art Exhibition for Palestine took place in Beirut in 1978 and mobilized international networks of artists in solidarity with anti-imperialist movements of the 1960s and ’70s. In that era, individual artists and artist collectives assembled collections; organized touring exhibitions, public interventions and actions; and collaborated with institutions and political movements. Their aim was to lend support and bring artistic engagement to protests against the ongoing war in Vietnam, the Pinochet dictatorship in Chile, and the apartheid regime in South Africa, and they were aligned in international solidarity for anti-colonial struggles. „Past Disquiet” brings together contributions from scholars, curators and writers who reflect on these marginalized histories and undertakings that took place in Baghdad, Beirut, Belgrade, Damascus, Paris, Rabat, Tokyo, and Warsaw. The book also offers translations of primary texts and recent interviews with some of the artists involved.

--

Lata 70. XX wieku: do muzeów i galerii sztuki współczesnej, ale także w przestrzeń publiczną (sale uniwersytetów czy domów kultury, miejskie place i skwery) wkracza sztuka artystów angażujących się w bieżące politycznie konflikty – opowiadających się zdecydowanie po stronie niepodległościowych dążeń Palestyńczyków, przeciw dyktaturze Pinocheta w Chile, przeciw apartheidowi w RPA.

Zaangażowanym artystom towarzyszą kuratorzy, aktywiści i polityczni bojownicy. Kontekstem są też działania związków zawodowych artystów, partii politycznych – od opozycyjnych, jak Francuska Partia Komunistyczna, po sprawujących władzę w systemach monopartyjnych, jak partie komunistyczne w krajach bloku wschodniego, w tym PZPR. Tłem jest też oczywiście zimna wojna.

To polityczne zaangażowanie owocuje powstaniem ważnych kolekcji sztuki i „muzeów na wygnaniu”, traktowanych jako wyraz międzynarodowej solidarności artystów, a także narzędzie mobilizowania opinii publicznej i szerokiego grona odbiorców w konkretnych sprawach i konfliktach. Książka „Past Disquiet” bada zawikłaną historię trzech takich kolekcji, dziś rozproszonych i niemal nieznanych. Punktem wyjścia do tworzenia mapy tych politycznych i artystycznych działań jest tu zapomniana „Międzynarodowa Wystawa Sztuki dla Palestyny”, zorganizowana w Bejrucie w 1978 roku przez Organizację Wyzwolenia Palestyny, z udziałem artystów z 30 krajów.

Książka powstała jako rezultat wieloletnich badań Kristine Khouri i Rashy Salti – poszukiwań archiwalnych i zbierania relacji uczestników tych wydarzeń. Publikacja jest zwieńczeniem ich pracy nad przygotowaniem wystawy „Past Disquiet”, prezentowanej w 2015 roku w MACBA w Barcelonie; w 2016 w berlińskim HKW, w 2018 roku w MSSA w Santiago i Sursock Museum w Bejrucie.

Autorzy tekstów: Jérôme Bazin, Dominika Blachnicka-Ciacek, Sara Catenacci, Catherine Dossin, Anselm Franke, Kristine Khouri i Rasha Salti, Elodie Lebeau, Anneka Lenssen, Sliman Mansour, Maeda Rei, Toni Maraini, Bartomeu Marí, Katarzyna Matul, Gordon Metz i André Odendaal, Joanna Mytkowska, Nakajima Izumi, Alia Nakhli, Ernest Pignon-Ernest, Reem Shilleh i Mohanad, Yaqubi, Vladimir Tamari, Jelena Vesić, Caroll Yasky i Claudia Zaldívar

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Teksty zamieszczone w tomie „Niepodległe. Kobiety a dyskurs narodowy” naświetlają patriarchalne struktury zachodniej kultury, które dla wielu, również wielu kobiet, wydają się naturalne i przezroczyste. Publikacja w wydaniu papierowym towarzyszyła wystawie „Niepodległe. Kobiety a dyskurs narodowy” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (26 października 2018 - 3 lutego 2019), od 2021 roku jest dostępna również w formie elektronicznej.

„Autorki i autorzy tekstów pokazują jednak, że patriarchalny system daleki jest naturalności, a jego celem jest podtrzymanie bardzo konkretnej wizji świata – świata, którego jedynymi beneficjentami są mężczyźni. W swoim eseju „Feministyczne archiwum – słaby opór, deheroizacja i codzienność w działaniu” Ewa Majewska skupia się na kwestii queerowych i feministycznych archiwów jako repozytorium wywrotowej wiedzy i zmiany, którego największą wartością jest nieustanne kwestionowanie samego siebie. Claudia Snochowska-Gonzalez, przyglądając się metaforyce prawicowych myślicieli niepodległości, zwraca uwagę na inherentny biologizm zawarty w myśli twórców Narodowej Demokracji. Weronika Grzebalska w swoim przełamującym stereotypy tekście przygląda się współczesnemu militaryzmowi i miejscu, jakie kobiety zajmują w prawicowych ruchach militarnych przechwytujących ideę lewicowej emancypacji. Cały problem ze współczesnym militaryzmem dziś, twierdzi badaczka, polega na zrównaniu go z projektem tożsamościowym, a nie obywatelskim, jakim był u swoich początków pod koniec XIX wieku. Dorota Sajewska przygląda się funkcjonowaniu pojęcia Czarności, dowodząc, że ta pomijana dotąd kategoria może okazać się bardzo twórczym aspektem badania także powojennej historii Polski, szczególne ze współczesnej perspektywy konfliktu migracyjnego i masowej ucieczki ludzi z Bliskiego Wschodu i Afryki. Lena Magnone w brawurowy sposób naświetla psychoanalityczną myśl Zygmunta Freuda, jako jeszcze jeden z obszarów, który wymaga postkolonialnej refleksji. Badaczka pokazuje, jak kobiety i „dzicy” w spójny sposób łączyli się w głowie genialnego psychoanalityka, wskazując, że był on nieodrodnym dzieckiem epoki kolonialnej, a system przez niego tworzony pomijał doświadczenie kobiet i osób z innych niż europejska etniczności. Moses Serubiri i Maryam Kazeem przywołują pamięć nagich protestów – jedynej publicznej i ekskluzywnie kobiecej formy protestu w wielu krajach Afryki, wskazując na kolonialne odczytania tej formy oporu. „Aborcyjny ruch oporu” Agaty Araszkiewicz to przypomnienie opublikowanego na początku lat 2000 tekstu dotyczącego związków pomiędzy ciągle obecnym w Polsce narodowym mitem romantycznym a kwestiami biopolityki i reprodukcyjnych praw kobiet. Teksty te zostały pomyślane nie tyle jako tezy ilustrujące wystawę, co raczej uzupełnienie, poszerzające kontekst pokazywanych prac artystów o kwestie, które mogą okazać się inspirujące do dalszych własnych poszukiwań i dyskusji.”
(fragment tekstu Magdy Lipskiej „Niepodległe, czyli o archeologii nierówności”)

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ
ISBN:

W książce Art in a Disrupted World historyczka sztuki Agata Pietrasik przedstawia studium praktyk artystycznych z czasu drugiej wojny światowej. Omawia dzieła urodzonych w Polsce artystów, które powstały w obozach koncentracyjnych, gettach, na uchodźstwie oraz w latach tuż powojennych. Zwraca uwagę na etyczną stronę praktyki artystycznej jako metody walki o zachowanie człowieczeństwa w najbardziej nieludzkich warunkach. Autorka przekracza utrwalone ramy historyczne oraz tradycyjne formy narracji. W trzech przystępnych esejach zestawia rysunki, obrazy, projekty architektoniczne i wystawiennicze, a także prace literackie i teatralne, by na nowo opowiedzieć o życiu w Polsce w czasie okupacji.

Pietrasik proponuje nowe spojrzenie na sztukę w dekadzie następującej po wybuchu drugiej wojny światowej. Omawia mniej znane projekty uznanych twórców, takich jak Marian Bogusz czy Józef Szajna, i przybliża działalność tych, którzy jak Jadwiga Simon-Pietkiewicz nie zyskali jeszcze należnego im miejsca w historii sztuki. Przyglądając się sztuce i artystom tego okresu dąży do uchwycenia ich autonomicznych języków artystycznych. Pyta o zdolność historii sztuki do pomieszczenia w jej dyskursie dzieł powstałych w odpowiedzi na traumatyczne doświadczenia.

Publikacja w języku angielskim.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ
ISBN:

Kompleksowe ujęcie głównych nurtów awangardy filmowej, które ukształtowały historię kina i miały zasadniczy wpływ na historię sztuki – od lat 20. XX wieku do lat 2000.

Znakomici znawcy i badaczki kina oraz sztuk wizualnych poruszają się w książce po rozległym terytorium: od dadaistów i surrealistów po kino-sztukę i postinternet. Najchętniej – po jego obrzeżach, pisząc, czasem po raz pierwszy tak obszernie na gruncie polskim, o zapomnianych pionierkach kina Wielkiej Awangardy, wczesnej awangardzie amerykańskie, kinie letrystycznym, sytuacjonistycznym czy queerowym, czarnym feminizmie, perspektywie postkolonialnej czy o kinie jako narzędziu krytyki obrazów kształtujących zbiorową świadomość wizualną.

Celem książki jest nie tylko przyznanie należnej wagi pionierskiej twórczości kobiet, ale też spojrzenie na to, jak w historii marginalizowano ich znaczenie. Co więcej, książka pokazuje, że wypracowane na gruncie awangardy środki pozwoliły realizować prace o pionierskim znaczeniu dla historii kina, sztuki i emancypacji kobiet.

Historie filmu awangardowego z podtytułem Od dadaizmu do postinternetu to książka napisana przez wielu autorów. Z mnogością podjętych tematów koresponduje różnorodność punktów widzenia i poetyk wypowiedzi. Prezentują one awangardę jako nurt zmieniający się dynamicznie, z wzrastającą intensywnością, zgodnie z etymologią terminu wyprzedzający swój czas oraz dzisiejsze kino. Zarazem jednak współczesna awangarda rewitalizuje i uruchamia swoją własną tradycję sięgającą lat dwudziestych, czasu tak zwanej Wielkiej Awangardy, a może i dalej, jeśli uwzględnić pierwsze próby tego rodzaju. Autorzy próbują odpowiedzieć na pytanie, co dziś nazywamy awangardą i tym samym ukazać ten fenomen w całej jego złożoności, biorąc pod uwagę różne jego odgałęzienia, odmiany, nurty i tendencje” – prof. Alicja Helman

Twórczynie i twórcy, których prace zostały zanalizowane w ksiażce, to m.in.: René Clair, Luisa Buñuel, Alberto Cavalcanti, Walter Ruttmann, Dziga Wiertow, Germaine Dulac, Claude Cahun, Marcel Moore, Paul Strand, Charles Sheeler, Francis Bruguière, Harry Smith, Maya Deren, Marie Menken, Jonas Mekas, Stan Brakhage, Kenneth Anger, Jack Smith, Andy Warhol, David Wojnarowicz, Carolee Schneemann, Barbara Rubin, Tony Conrad, artyści Fluxusu, Guy Debord, René Viénet, Yvonne Rainer, Abigail Child, Su Friedrich, Hollis Frampton, James Benning, Barbara Hammer, Peter Kubelka, VALIE EXPORT, Warsztat Formy Filmowej, Natalia LL, Ewa Partum, Jolanta Marcolla, Teresa Tyszkiewicz, Chris Marker, Julie Dash, Cheryl Dunye, Kara Walker, Harun Farocki, Black Audio Film Collective, Derek Jarman, Bill Viola, Anna Baumgart, Zuzanna Janin.

Autorzy i autorki tekstów: Jakub Depczyński, dr hab. Marcin Giżycki, Paulina Haratyk, dr Beata Kosińska-Krippner, dr hab. Iwona Kurz, dr Marika Kuźmicz, Magda Lipska, dr Ewa Majewska, Jakub Majmurek, Michał Matuszewski, dr Krystyna Mazur, Antoni Michnik, Łukasz Mojsak, dr hab. Paweł Mościcki, Daniel Muzyczuk, prof. dr hab. Andrzej Pitrus, dr Magdalena Podsiadło, prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz, Karol Radziszewski, dr hab. Łukasz Ronduda, dr Gabriela Sitek.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ
ISBN:

This volume coins the term „Team 10 East” as a conceptual tool to discuss the work of Team 10 members and fellow travelers from state-socialist countries―such as Oskar Hansen of Poland, Charles Polónyi of Hungary, and Radovan Nikšic of Yugoslavia. This new term allows the book’s contributors to approach these individuals from a comparative perspective on socialist modernism in Central and Eastern Europe and to discuss the relationship between modernism and modernization across the Iron Curtain. In so doing, „Team 10 East” addresses „revisionism” in state-socialist architecture and politics as well as shows how Team 10 East architects appropriated, critiqued, and developed postwar modernist architecture and functionalist urbanism both from within and beyond the confines of a Europe split by the Cold War.

--

Grupa Team 10 East nigdy nie istniała.

Niniejsze wydawnictwo powołuje to pojęcie jako konceptualne narzędzie pozwalające przedyskutować dokonania członków Team 10 i ich „towarzyszy podróży” z krajów socjalistycznych: Oskara Hansena z Polski czy Charlesa Polónyi z Węgier, a także wielu architektów z dawnej Czechosłowacji i Jugosławii. Autorzy tekstów pomieszczonych w tej książce patrzą na nowoczesną architekturę i na procesy modernizacyjne w Europie Środkowo-Wschodniej w perspektywie porównawczej, proponując „rewizjonizm” w podejściu do kultury i polityki dawnych krajów socjalistycznych.

„Team 10 East” pokazuje, jak w Europie podzielonej przez zimną wojnę reguły rządzące powojenną architekturą i urbanistyką były zawłaszczane, krytykowane i modyfikowane po obu stronach żelaznej kurtyny.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej